Nielsen Global Online Opinion Survey

Wereldwijd geeft één op de vier consumenten aan dat ze zich het meest zorgen maken over de economische situatie in de komende zes maanden. De zorg over de balans tussen werk en privé is sterk in opkomst en staat boven de onzekerheid van een baan, aldus Nielsen’s tweejaarlijkse onderzoek ‘Global Online Consumer Opinion Survey’ uitgevoerd in 51 landen wereldwijd. 

“De economische situatie is altijd een grote zorg geweest van de internetconsumenten in de wereld, volgens Nielsen onderzoek. Verrassend is de uitkomst dat de balans tussen werk en privé de tweede grootste zorg is geworden onder consumenten wereldwijd – boven de zekerheid van een baan en gezondheid,” aldus David Parma, SVP en Head of Customized Research, The Nielsen Company.

Voornamelijk in opkomende landen zoals het oosten van Europa, Midden-Oosten en Azië, gaven de respondenten aan dat de balans tussen werk en privé hun voornaamste zorg is.

Wereldwijd maken consumenten zich druk om de zekerheid van een baan (10%) gevolgd door gezondheid (9%), educatie en welvaart van kinderen (9%) en schulden (8%).

De verschillen per werelddeel zijn groot:
 
Noord-Amerika – economie, schuld, een pensioen kunnen veroorloven, oorlog
Latijns-Amerika – werkzekerheid, welvaart en educatie kinderen, criminaliteit
Asia Pacific – balans werk/privé, gezondheid, ouderen, geluk
Europe  - opwarming van de aarde, immigratie
Midden-Oosten/ Afrika – politieke stabiliteit, terrorisme

“Wanneer er gekeken wordt naar de ongerustheid van consumenten in de wereld, blijkt dat levensstijl en culturele waarden een aanzienlijke rol spelen in de manier waarop consumenten hun zorgen en prioriteiten in het leven zien,”zegt Parma.

De kredietcultuur en de beroemde verkwisting van Noord-Amerika heeft zijn tol geëist het afgelopen jaar. In mei 2008 was voor 33% van de ondervraagde Noord-Amerikanen de economie in de komende zes maanden hun grootste zorg. Zij maakten zich ook meer dan gemiddeld zorgen over schulden, de mogelijkheid om een pensioen te kunnen veroorloven en de voortdurende oorlog in Irak. Deze uitkomsten komen dicht in de buurt bij het eerder gepubliceerde onderzoek van Nielsen over Global Online Consumer Confidence Survey (mei 2008), waarin de ondervraagden in de Verenigde Staten aangaven geen extra geld over te hebben nadat de vaste lasten waren betaald. 41% van de ondervraagden gaf aan dat zij hun extra geld gebruikten om schulden af te betalen.

20% van de consumenten in Asia Pacific en EEMEA (Oost Europa, Midden-Oosten en Afrika) heeft aangegeven dat ze zich het meest zorgen maken over de economie in de komende zes maanden. Dit was ook het geval onder 15% van de Europeanen en 11% van de inwoners van Latijns-Amerika.

Meer dan een derde van consumenten in Hong Kong en de VS (35%) stonden bovenaan de lijst met landen die zich het meest zorgen maken over de economie in hun land, op de voet gevolgd door de Oost Europese landen Letland en Litouwen (34%), waar consumenten worstelen met een op hol geslagen inflatie. Bij een neergaande economie zou de inflatie voor meer dan 80% van de Letten en Litouwers bovenaan de lijst staan.

Inwoners van Asia Pacific maken zich vooral zorgen over de balans tussen werk en privé, waar veel andere landen even of zelfs meer ongerust of zijn over hun economische situatie. “De snel ontwikkelende economieën van opkomende Aziatische landen hebben veel consumenten aan het denken gezet over hun leven. Drukke werkschema’s en carrières hebben de afgelopen twee jaar de levens van veel jonge Aziaten beheerst. Voor velen begint deze levensstijl zijn tol te eisen en er is een hele generatie consumenten in opkomende naties die een goede balans tussen werk en privé proberen te vinden en te houden,” aldus Parma.

Negen van de tien landen die aangaven dat de balans tussen werk en privé hun grootste zorg was, waren opkomende markten in Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. Over de hele wereld gaven inwoners in 13 landen aan dit als hun grootste zorg te zien in de komende zes maanden. Hiervan waren één op de vier Indonesisch (24%), Braziliaans, Chinees en Filippijns (22%).

Het onlangs gepubliceerde onderzoek ‘Global Online Consumer Confidence’ van Nielsen toonde aan dat meer dan in andere werelddelen, consumenten in Latijns-Amerika een wereldwijde recessie verwachten in de komende 12 maanden. Niet verrassend zijn Latijns- Amerikanen het meest bezorgd om het behoud van hun baan (16%). 62% gaf ook aan zich het meest zorgen te maken over werkloosheid in het geval van een neergaande economie en maakte zich meer dan gemiddeld zorgen om de welvaart en educatie van kinderen (11%) en criminaliteit (8%).

Europeanen maakten zich het meest zorgen over de opwarming van de aarde (4%) en immigratie (3%). Bij de Engelsen stond de ongerustheid over immigratie in de komende zes maanden bovenaan de lijst (8%). Italië stond in de top vijf over alle landen die zich zorgen maken over criminaliteit in hun land. 12% van de Italianen gaven criminaliteit aan als grootste zorg in de komende zes maanden.


###

Bekijk hier het originele persbericht

Download hier het volledige rapport (PDF)

media insight
Home Aanmelden Archief Downloads Nielsen Website
Laatste berichten:
LINKS

Nielsen Wire internationale informatiebron voor Nielsen persberichten

Global Media Insight ontwikkelingen in de internationale mediamarkt

 

 


Vragen? Neem contact met ons op!

Media Group The Netherlands | Postbus 22609 | 1100 DC Amsterdam ZO | +31 (0)20 398 87 77
information-nl@nielsen.com | www.nl.nielsen.com

Klik hier als u de nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen